„W
domu mówią tylko tym językiem, modlą się w nim a jeżeli w towarzystwie chcą być
wesołymi zamienia się rozmowa prowadzona dotychczas w języku niemieckim wnet na
takąż prowadzoną łatwiejszym dla nich języku polskim. Charakterystycznym zdaję
się być pod tym względem pewien rys, który dlatego też tu zamieszczam, chociaż
raczej należałby do notatek jakiegoś rękopisu w archiwum. – W Rybniku bowiem
gromadzą się od przeszło 30 lat znakomici obywatele miasta, po większej części
członkowie magistratu i tacy , którzy nimi byli, w pewnym lokalu, ażeby tam
sobie zagrać w karty mianowicie w ulubioną grę solo. – Ponieważ są tam także
obecni niemcy, mówi się z początku tylko po niemiecku. Skoro się jednak gra
ożywi i jakiś nieszczęśliwiec, zapowiedziawszy słabą grę, jedną bitkę po
drugiej przegrywa, powstanie przy każdym biciu głośna radość. <<Momy go, momy go>> słychać wszędzie i polski język zwycięża. Towarzystwo tych graczy
nazywają inni żartobliwie towarzystwem momegów” (pisownia oryginalna)[1]
Niech mi niy majom za złe, że Im wiekuisty spoczynek przerywom, ale chciołbych,
żeby tyn briyf trefiył do Ponboczka zamiast rzykanio, a żywi niech se z niego weznom
do sia, co bydom chcieć.
Taki
teraz czas jesiynny, kiedy liście na stromach majom tela kolorów i odciyni, że
się sztyjc niy umia nadziwić, żech se nigdy pryndzyj niy doł pozór, że ich tela
jest, chocioż co roku sie tak miyniom. Pan Artur tyż na pewno je widzieli. Bo
chocioż zdjyncia wtedy były yno czorno – biołe, abo właśnie skiyrz tego, Pan
wiedzieli, że nawet szarość może mieć setki odciyni.
Nerwowe to już były czasy, pół wieku po tym, jak Franciszek Idzikowski możno
i som z momegami w solo w pewnym lokalu groł. Tak se to dzisiej wyobrażom: fajfki i tabaka
kupowoł w sklepie kolonialnym jakigo
Weisa abo Matzeratha. Jak z niego wychodziył, hut ściongoł przed Paniom Żelazkowom,
co ze starego kościoła akurat
wracała. Potym szoł przez Rynek, kiery bezmała na miejscu zasypanego kiedyś
stawu downi rybniczanie wytyczyli. Kłanioł się tym hutym od Sladkyego abo Priestera
wszystkim napotkanym rybniczankom naoblykanym wtedy tak, że yno od brody do
czoła było widać, kto to jest, bo nawet chustki i huty ściongały yno w doma. Spokojnie
tu było i cicho. Na chwila stanył sie prziwitać i umówić na pobrani miary do
nowego mantla z krawcym Schultzym abo Goldbaumym, kiery szoł prawie od synagogi.
Potym wyjon z kapsy srebrny zygarek na dewizce, podziwoł sie, wiela je godzin,
pożegnoł z krawcym i ruszył wartko w strona chaupy, żeby na obiod zdonżyć, bo
jakby za niyskoro prziszoł, to by mog nudelkulom po łepie oberwać. A po
obiedzie siodoł przi biurku, ostrzył pióro, zatonkoł je w kałamarzu i dali
pisoł swoja kronika. Bez niyj możno by my nawet niy wiedzieli, że ryby z rybnickich
stawów jodało sie z orzechami wodnymi (kotewkami) w tych samych stawach
zbiyranych. Ale to było jeszcze za czasów Królestwa Prus, kiedy yno o miyszkańcach
Ślonska Cieszyńskigo godało sie cesaroki, bo od wieków pozostowali w Austrii. Potym coś sie popsuło.
Jak Pan tu przijechali, to już było i tukej Cesarstwo, a policmajstry kajzera
Wilusia wachowały, żeby sie żodne momegi
niy opowożyły publicznie po polsku odzywać. Cesarstwo Wilusiów musiało być
czorno – biołe jak flaga ich rodzinnego królestwa. O żodnych odciyniach niy mogło
być godki. Ale niy tu.
Czy to wrodzono przekora Pana Artura tu przignała? Czy koloryzowane kartki
pocztowe z czasów la belle epoque
posyłoł ktoś z naszego powiatu na Gelsenkirchen, że tak sie Im nasze strony
spodobały?
Może do jakijś rodziny, co do Westfalii trefiyła ze Ślonska, a od kierej sie nauczyli po naszymu godać, przichodziyły pozdrowiynia z widokiym na fontanna z Nepomuckiym na Rynku, starym zamkiym abo dopiyro co wtedy wybudowanym nowym kościołym? Czy jakiś jezuita w kierymś z kolegiów we Francji, Belgii czy Holandii był od nas i tak piyknie opowiadoł, że zamiast w sutanna wsiedli w cug i kieregoś dnia 1914r. stanyli z taszom na banhofie w Rybniku? Czy to te Mickiewicze, Kraszewski i Sienkiewicze z dna tasze tak namawiali, żeby znad Emscher pojechać bliżyj Wisły? Czy już wtedy miyndzy niymi leżały Dzieje miasta Rybnika…? A jak jakiś Drabiniok abo Hirsch wiyźli Ich swojom bryczkom przez miasto, to do słynnego hotelu Schlesicher Hoff, czy pod wskozany adres? Dużo tych pytań, bo dzisiej się rajzuje raczyj w ta drugo strona. A i wtedy, jak już ktoś zza Odry tu jechoł, to po to, żeby czornej wronie wiyncyj miejsca zrobić, a niy sie Polski doszukiwać.
Może do jakijś rodziny, co do Westfalii trefiyła ze Ślonska, a od kierej sie nauczyli po naszymu godać, przichodziyły pozdrowiynia z widokiym na fontanna z Nepomuckiym na Rynku, starym zamkiym abo dopiyro co wtedy wybudowanym nowym kościołym? Czy jakiś jezuita w kierymś z kolegiów we Francji, Belgii czy Holandii był od nas i tak piyknie opowiadoł, że zamiast w sutanna wsiedli w cug i kieregoś dnia 1914r. stanyli z taszom na banhofie w Rybniku? Czy to te Mickiewicze, Kraszewski i Sienkiewicze z dna tasze tak namawiali, żeby znad Emscher pojechać bliżyj Wisły? Czy już wtedy miyndzy niymi leżały Dzieje miasta Rybnika…? A jak jakiś Drabiniok abo Hirsch wiyźli Ich swojom bryczkom przez miasto, to do słynnego hotelu Schlesicher Hoff, czy pod wskozany adres? Dużo tych pytań, bo dzisiej się rajzuje raczyj w ta drugo strona. A i wtedy, jak już ktoś zza Odry tu jechoł, to po to, żeby czornej wronie wiyncyj miejsca zrobić, a niy sie Polski doszukiwać.
A potym, z bliznami spod Sommy, Verdun, Monastyru i Udine nad Nacyna nazod
przijechali, żeby Plebiscyt szykować. Niymcom tłumaczyć, że Ślonsk je bardziyj
polski niż niymiecki, a Polokom, że niy kożdy Niymiec musi być Krziżakiym. To,
żeby w jednym tytule gazety, „Katholische
Volkszeitung”, zmieścić słowa katolicki
i ludowy, to sie dzisiej w głowach
niy mieści jeszcze bardziyj niż wtedy. Wiary w to, że człowiek jest ważniejszy
od polityki, że ludzie mogom sie różnić,
godać roztomańtymi jynzykami, a i tak sie dogodajom, jak im wspólne dobro
bydzie na sercu leżeć, tyż do dzisiej miyndzy bojkami trza by szukać. A Oni pół
wieku swojigo życio tej wierze pośwyńcili. Od powstań rewolwer do obrony pod
kabotym nosili i dziesiontki razy spod kul, najpiyrw pruskich, a potym
hitlerowskich zamachowców uciykali. Ścigani listym gończym cało Drugo Wojna
przesiedzieli w krzyżkowickich kryjówkach. Zakochani w Polsce - bez wzajymności
i pełne nieufności było to miłowani, do samego końca w 1965r. w tych
Krzyżkowicach, kaj Ich ludzie tela razy ratowali.
Tak mi sie to spomino, jak zapolom świyczka na rybnickim kiyrhofie, przi
grobach powstańców. Czytom nazwiska na nagrobkach dookoła – brzmiom polsko,
niymiecko, czesko. Z tego miejsca widać i prezbiterium, kiere zostało po
najstarszym kościele i wieże bazyliki - nowego
kościoła, kiery też już wcale ni ma taki nowy. Niby świat poszoł daleko do
przodu przez ostatni 50 lot, ślonsko godka nawet dobrze sie sprzedowo, choć
trocha jak z rezerwatu. Nawet na plakatach wyborczych piyknie wyglondajom żółte
napisy na niebieskim tle. Ale tej siły ducha, szacunku i opowogi, żeby wbrew wszystkim walczyć o zgoda i sprawiedliwość, zamiast pogłymbiać różnice, niy mo żodyn. I jak sie tak dziwom na niebo, kiere sie uparło, że niy bydzie zawsze jednakowo niebieski, to sie zastanawiom, kiedy przijdom te czasy, kiere
Pan Artur Trunkhardt wyprzedziył…
Wkamuflowany
Artur
Trunkhardt (1887 – 1965) – urodził się w Gelsenkirchen w Westfalii. Po
ukończeniu nauk w kolegiach jezuickich w różnych krajach Europy zamieszkał w
Rybniku, gdzie brał udział w przygotowaniach powstań i Plebiscytu; wydawał i
redagował Katholische Volkszeitung;
ścigany listem gończym przez Niemców, wielokrotnie unikał śmierci w zamachach;
w 1925r wydał Dzieje miasta Rybnika…
Franciszka Idzikowskiego z 1861r; piętnował przejawy faszyzmu i
nacjonalizmu zarówno niemieckiego jak i polskiego; po wojnie próbował wrócić do
działalności publicystycznej, jednak dla władz przeszkodą ku temu okazało się
niemieckie pochodzenie; do końca życia czuł się Polakiem.
Najwięcej informacje na
temat A.T. można znaleźć na blogu www.romaquil.blog.onet.pl:
[1] Artur
Trunkhardt,Dzieje miasta Rybnika i dawniejszego państwa rybnickiego na Górnym
Śląsku na podstawie wydanej w 1861r. kroniki Franciszka Idzikowskiego, Rybnik
1925,s.19
Dziepiyro teroski żych na tyn list do Trunkhardta trefioł. Pieronym się raduja, co te moje ło Nim szkryflanie się do takigo lisu przidało. Możno co pon Artur się go kajś-tam poczyto... Czimcie się "Wkamuflowany" - Roman Adler, historyk kultury pracy na Śląsku, "czerwony" polski Ślonzok
OdpowiedzUsuńPierońsko mi miło, że sie Wom spodobało :)
Usuń